Uw dakinstallaties zijn onze zorg.
 
Ons gecertificeerde personeel houdt ze in topconditie.
Bel voor de mogelijkheden ico.phone
0321 - 325 444
hangladder

Veilig werken op de permanente hangladder


Met deze flyer willen wij het volgende onder uw aandacht brengen.
Over het veilig werken met hangladders is al veel geschreven en gesproken. In het Document Gevelonderhoud is duidelijk omschreven hoe een hangladder uitgevoerd moet zijn om er veilig mee te werken. Om valgevaar tijdens het werken te voorkomen is hierin omschreven dat de hangladder integraal moet zijn voorzien van een valbeveiligingssysteem. Dit valbeveiligingssysteem is beter bekend als de middenrail. Over het veilig werken op de permanente hangladder met de middenrail gaat deze flyer.

Tijdens het werken met hangladders zijn er in de afgelopen jaren enkele ongelukken gebeurd, waarvan helaas één zelfs met dodelijke afloop.

In opdracht van de Arbeidsinspectie heeft een werkgroep* van de commissie "Valbescherming", behorende tot het NNI (Nederlands Normalisatie Instituut), onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaken van zo'n ongeval. Eén van de conclusies uit het lopende onderzoek is dat er op de werk-/rustplek additioneel gepositioneerd moet worden, ook al is men verbonden met de middenrail.

Voor het verder uitwerken van mogelijke oplossingen is er een werkgroep* opgericht, met als doel een positioneringssysteem te bedenken welke gebruiksvriendelijk, veilig en snel te gebruiken is, in combinatie met een geschikt harnasgordel.

Positioneren:
Het ontwikkelde positioneringssysteem bestaat enkel uit een lichte aluminium connector (of gelijkwaardig) met een maximale werklengte van 238 mm. Deze connector kan eenvoudig aan de D-ring van het harnasgordel als enkelhandig aan de sport bevestigd worden. Voor de specificatie en het toepassingsvoorbeeld verwijzen wij u naar afbeelding 1 en 2.

Afbeelding 1:  Connector

Connector

     
     
     
     

Omschrijving
licht metaal zelfsluitend

L = lengte 238 mm
E = dikte 14 mm.
H = hoogte 113 mm
O = opening 60 mm
Ø = 20 mm

Breeksterkte = 23 KN
Gewicht = 245 gram

Volgens EN-362

Afbeelding 2:  Positioneringshaak aan laddersport:

Positioneringshaak-aan-laddersport-TEST

Informeren:
Om de gebruiker extra te attenderen op deze werkwijze moeten alle nieuwe en bestaande hangladders worden voorzien van een opschrift en dienen in de handleidingen de tekst van het opschrift te worden opgenomen. Voor de tekst van het opschrift zie afbeelding 3.

Afbeelding 3:  Tekst opschrift ladder:

Tekst opschrift ladder

Harnasgordel:

Gedurende de ontwikkeling van het positioneringssysteem is ook kritisch naar het harnasgordel gekeken. Het harnasgordel moet zijn voorzien van een D-ring op buikhoogte, waaraan gelijktijdig de positioneringsconnector en de vangwagen gekoppeld is. Mede hierdoor heeft de werkgroep specificaties opgesteld waaraan een harnasgordel voor de glazenwasser zou moeten voldoen. Op afbeelding 4 staan de specificaties vermeld waaraan het harnasgordel moet voldoen. De betreffende gordels zijn eenvoudig te gebruiken, hebben een hoog draagcomfort en geven geen problemen met de bloeddoorstroming bij een calamiteit.

 Afbeelding 4:  Specificaties harnasgordel:

Specificaties harnasgordelSpecificaties:

  • Full-body harnasgordel.
  • Buikband uitgevoerd met klittenband.
  • Instelbare beenbanden met ondersteuningsstukken (180 * 180 mm).
  • Instelbare schouderbanden.
  • Ruggordel voorzien van rugsteun (ter plaatse rug minimaal 150 mm breed en aan de zijde minimaal 100 mm).
  • Elastische dijbeenbanden voor meer bewegingsvrijheid.
  • Afneembare schouderstukken voor een beter draagcomfort.
  • Ophangogen voor gereedschap.
  • RVS D-ring op achterzijde voor gebruik als bevestigingspunt, voor veiligheidslijn of valstopapparaat.
  • Verzwaard bevestigingsoog op buikhoogte, die met 2 banden bevestigd, is ter bevestiging van een vangwagen op rail of staaldraad.
    LET OP: Dit bevestigingsoog mag niet worden gebruikt in combinatie met een valstopapparaat op touw of een zelfoprolbaar valstopapparaat. Gebruik hiervoor het bevestigingspunt aan de achterzijde.
  • 2 ogen voor positionering op heuphoogte.
  • De voor de veiligheid relevante banden zijn minimaal 43 mm breed.
  • De verstelbare borst- en beenbanden zijn voorzien van snelsluitingen.
  • De onderdelen zijn rotvrij en carrosievrij uitgevoerd.
  • De voor de veiligheid relevante metaaldelen zijn in RVS of aluminium uitgevoerd.
  • Alle koppelingen die (kunnen) worden
    losgenomen zijn van het zelfsluitende
    en zelfborgende type.
  • De los te nemen onderdelen zijn herkenbaar
    volgens de eisen van de richtlijn
    (o.a. serienummer en datum fabricage).

Voldoen aan EN-361, EN-358, EN-364, EN-365 en EN-813

Opleiding:
Het werken met een hangladder is niet zonder gevaar. Daarom zijn wij als werkgroep van mening dat de gebruiker van dit soort installaties een gedegen opleiding met goed gevolg moet hebben doorlopen. Een opleiding welke hieraan voldoet is de vakopleiding glazenwasser van de SVS. De gebruikers welke deze opleiding met goed gevolg hebben doorlopen zijn te herkennen aan een pas, zoals weergegeven in afbeelding 5, met hierop aangegeven de disciplines welke zij beheersen.

Het positioneringssysteem met vernieuwd harnasgordel is getest door de beroepsgroep en als "zeer goed" gekwalificeerd.

Afbeelding 5:  Pas gediplomeerd glazenwasser:

Pas gediplomeerd glazenwasser

                                    Pas gediplomeerd glazenwasser achterkant

Wat zou u nu moeten doen:

Controle items permanente hangladder

U heeft geen naam ingevuld

U heeft geen e-mailadres ingevuld

Controle items:
Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Ongeldige invoer

Dit formulier kan alleen worden verzonden als ons privacybeleid wordt geaccepteerd.

Belangrijk:
Alleen wanneer alle vragen met ja zijn beantwoord kunnen de werkzaamheden starten of de opdracht gegeven worden.

 

*Deze werkgroep bestond uit vertegenwoordigers van Borga-Bijstede, Ergolift, Kranenburg, Lalesse, Liftinstituut, Manntech, OSB segment AWOG en Tractel.

 Februari 2003